Kun olet ostamassa itsellesi uutta autoa tai moottoripyörää, joudut väkisinkin miettimään, mikä polttoaine on paras valinta juuri sinulle. Viime aikoina diesel- ja bensa-autojen eroista ja päästöistä on käyty paljon keskustelua. Esimerkiksi joidenkin Euroopan suurkaupunkien päätös kieltää dieselautoilla ajaminen keskustoissa on saanut monet ajattelemaan, että dieselautot ovat vanhentunutta teknologiaa, josta pitäisi hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Todellisuudessa asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Auto kannattaa aina valita omien tarpeiden mukaan ja monelle dieselauto on edelleen bensaa parempi vaihtoehto. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea se, kuinka paljon ajokilometrejä sinulle kertyy vuoden aikana. Paljon ajavan kannattaa aina valita diesel.

Kaupunkiautoilijan valinta on bensa

Bensa-autolla ajaminen houkuttelee monia, koska bensalle ei olla toistaiseksi aikeissa asettaa erillisiä käyttörajoitteita. Bensa-autolla ajava välttää myös käyttövoimaveron ja joutuu siksi maksamaan pienempää ajoneuvoveroa Liikenteenturvallisuusvirasto Trafille. Toisaalta bensa on polttoaineena dieseliä kalliimpaa ja tankkaaminen itsessään tulee bensa-autolla usein kalliimmaksi. Bensamoottorilla varustettujen autojen on myös sanottu kuluvan nopeammin kuin dieselautojen. Jos ajokilometrejä kertyy vuodessa vain vähän, tulee bensa kuitenkin dieseliä halvemmaksi. Etenkin kaupunkiajossa kannattaa suosia bensa-autoja. Usein pienet kaupunkiautot onkin varustettu bensamoottorilla, joten bensan suosiminen on kaupunkilaiselle helppoa. Nykyään auto ei myöskään ole välttämätön esimerkiksi ostosten tekoon, joten ajokilometrit eivät enää nouse niin suuriksi kuin ennen. Esimerkiksi lastentarvikkeiden verkkokauppa helpottaa asioiden hoitamista silloin, kun käytössä ei ole omaa autoa. Bensalla ajavien kannattaakin suosia ajamista vähentäviä palveluita. Näin voi säästää kustannuksissa.

Diesel puolestaan on polttoaine, joka soveltuu parhaiten sellaiselle, joka ajaa paljon. Dieselin käyttövoimavero on vuodessa noin 400 euroa, eli dieselauton omistaja maksaa 400 euroa vuodessa enemmän veroja kuin bensa-auton omistaja. Koska dieselin tankkaaminen on kuitenkin halvempaa, on tämä 400 euron ero kustannuksissa mahdollista kääntää myös dieselin voitoksi. Usein diesel tuleekin halvemmaksi, jos vuodessa ajaa yli 20 000 kilometriä. Mitä enemmän ajat, sitä kustannustehokkaampaa diesel on. Toki on totta, että Euroopassa suurkaupungit ovat asettamassa rajoitteita vanhoille dieselautoille, mutta ainakin Suomessa dieselauton tai -moottoripyörän hankkiminen on edelleen järkevää, jos ajokilometrejä kertyy vuoden mittaan useita kymmeniä tuhansia.

Dieselin hinta on halvempi

Auton tai esimerkiksi moottoripyörän ostaminen vaatii aina paljon harkintaa. Esimerkiksi omiin tarpeisiin sopimattoman polttoaineen valinta saattaa tulla kalliiksi. Dieselin ja bensiinin lisäksi tarjolla on myös muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi kaasu on ekologinen polttoaine, joka sopii monelle pitkää matkaa ajavalle. Se on halvempaa tankata kuin vaikkapa bensiini ja lisäksi käyttövoimavero on puolet halvempi kuin dieselillä. Tosin rajoitteita aiheuttaa eteläiseen Suomeen painottunut tankkausverkosto. Myös sähköautot ovat viime vuosina yleistyneet.