Monessa muussa maassa ihmetellään meillä Suomessa käytössä olevaa lakia kesä- ja talvirenkaista. Talvirenkaiden käyttö on pakollista autoissa joulukuun alkupuolelta aina helmikuun loppuun saakka. Mikäli renkaat ovat nastalliset, on niitä lupa käyttää ainoastaan 1. marraskuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana. Mikäli sää vaatii, on nastarenkaiden käyttö sallittua muulloinkin. Jos autosta löytyvät nastattomat renkaat, saa niitä käyttää milloin tahansa vuodenajasta riippumatta.
Talvirenkaan erottaa kesärenkaasta autossa sen urasyvyys kulutuspinnassa. Talvirenkaassa minimisyvyys on kolme millimetriä, mutta useimmiten suositellaan ainakin kuuden millimetrin urasyvyyttä. Mikäli keli on luminen ja mahdollisesti loskainen, pitää tiellä parhaiten sellainen talvirengas, joka on varustettu toimivalla kuvioinnilla ja kitkaominaisuuksilla. Jäällä parhaan pidon antaa tietenkin nastarengas, joka porautuu jään pintaan kiinni antaen siten pitoa.
Ensimmäiset talvirenkaat nähtiin Suomessa jo 80 vuotta sitten, sillä 30-luvulla talvirenkaita alettiin kehittää haastavien talviolosuhteiden nujertamiseksi ja autoilun helpottamiseksi huonokuntoisilla ja hoitamattomilla teillä. Etenkin kuorma-autojen ajaminen oli äärimmäisen haastavaa ylämäissä, joissa auto vain lipsui ilman kummoisempaa pitoa. Aluksi renkaisiin kokeiltiin ratkaisuksi lumiketjun tyyppisiä kokeiluja, mutta ne laskivat ajonopeutta ja hankaloittivat muutenkin ajamista. Tällöin sai alkunsa syväuraisempi ja nastainen talvirengas, joka on tehty juurikin maamme haastaviin sääolosuhteisiin. Ensimmäisen renkaan valmisti Suomen Gummitehdas Oy ja se kohdistettiin kuorma-autojen käytettäväksi. Kysyntä oli kuitenkin niin suurta, että pian myös henkilöautoissa käytettiin talvirenkaita.